Dag 10: wat een dag....

23 juli 2021 - Sveg, Zweden

Na een rustige nacht en een ontbijtje plus koffie gaan we vandaag op pad naar de volgende bestemming: een schijnbaar idyllisch plekje aan een meer.

20210723_092637

Maar eerst nog een tussenstop in Idre waar we nog wat boodschappen inslaan en wat souvenirs gaan zoeken.

Er staat een klein vriendelijk vrouwtje achter de toonbank van de souvenirwinkel. Ze is duidelijk blij dat we er zijn: we missed the Dutch people! Corona heeft ook hier impact. We kopen wat kleine dingetjes en gaan weer op weg.

De Tomtom staat ingesteld op snelwegen vermijden en dat zorgt voor prachtige routes. De eerste groep rendieren komen we al gauw tegen. Deze weg is in het begin nog asfalt maar gaat al snel over in een gravel weg met putten en kuilen. Dat blijft zo voor de komende 40 kilometer! Dus: rustig an anders trillen de vullingen uit je kiezen.

556C4B2D-5645-4606-8879-6F2F9F2D82CCCB731CD6-21C8-48F3-A411-0CA74FBEABA205E73F28-3D26-47F5-B952-2582224A3075

Ik zei tegen Tries dat we langzaam weer gingen dalen qua hoogte maar daar is voorlopig weinig van te merken: op een gegeven moment zitten we op 840 meter hoogte.....best uitdagend rijden zo. Aandacht erbij houden en rustig aan door.

Als we weer op normale wegen terecht komen rijden we door naar het idyllische plekje. Navigeren op coördinaten is hier wel nodig, veel kleine wegen hebben geen naam of nummer. Dat gaat prima en we vinden het plekje....wauw! Er staan twee Duitse buscampers, tussen de bomen is er nog net een plekje vrij. Beetje steken en hij staat, hèhè.

20210722_175919

20210722_180253

20210722_180325

Dan begint het: de buitenste band van het dubbellucht rechtsachter is lek.

20210722_175946

Ok....hoe gaan we dat fixen hier op de zachte bosgrond? Twee problemen: de krik krijgt de achteras niet ver genoeg omhoog en de 27 mm wielmoeren zijn niet los te krijgen. Dus voor het eerst sinds we lid zijn de ANWB alarmcentrale bellen.

Via hun wordt er een locale pechhulp opgetrommeld. GPS locatie is doorgegeven dus we zijn benieuwd. Intussen ben ik bezig geweest het reservewiel onder de camper vandaan te krijgen. Dat had Iveco misschien wel handiger kunnen bedenken, wat een kloteklus zeg. Uiteindelijk wel gelukt maar vraag niet hoe.

Bij het checken van de lekke band zag ik ineens dat een ventielverlenger wat los zat. Zou dat dan de oorzaak zijn? Zou kunnen, rijden over gravel wegen kan wel het een en ander lostrillen natuurlijk. En zichtbare schade aan de band is er niet. Maar goed, een compressor hebben we niet bij ons.

20210722_200026

De pechhulp arriveert uiteindelijk met een serieuze truck en ik doe mijn verhaal. Eerst maar eens oppompen. En het ziet er naar uit dat hij op druk blijft, geen lekkage te horen. Die kerel gaat weer op pad, reservewiel kan weer terug onder de camper...pffff dit hebben we gehad lijkt het. Morgenochtend kijken of de band nog hard is.

Maar dan gaat het boordpaneel piepen: Accuspanning van de huishoudaccu te laag. Wat nou weer? Lampen kunnen niet aan blijven dus zitten we in het donker. En de koelkast, die op gas staat, werkt niet meer. Gasfles leeg? Nee, is nog vol zat. Waar komt dat dan weer door?

Uiteindelijk besluiten we om 22:30 te vertrekken naar een camping met stroom zodat we morgen alle storingen kunnen bekijken en verhelpen.

Bijkomend voordeel is dat we met de schemering gaan rijden, het tijdstip om elanden te spotten. Na een paar kilometer zie ik aan de linkerkant in het bos een silhouet wat alleen maar van een eland kan zijn! Verderop omdraaien en zoeken maar helaas, hij is weggelopen. Weer geen foto dus.

Nog even stoppen om de achterband te checken, is nog steeds goed. Wij grote blij!

Door naar de stadscamping in Sveg waar we om 23:15 aankomen. We kunnen er zo oprijden maar niemand bereikbaar van de receptie. Op goed geluk maar een plek gepakt op een camperveld, stroom staat daar aan. Dus inprikken en we staan. Na nog wat proberen werkt het gas weer....heeft waarschijnlijk alles te maken gehad met de lage accuspanning waardoor een klep niet open ging. Gelukkig dat er verder niets kapot lijkt te zijn. Accu kan nu even goed opladen, het lijkt erop dat we de afgelopen 3 dagen off grid meer stroom hebben gebruikt dan er is opgeladen.

Inmiddels zijn we behoorlijk moe en duiken we ons bed in, kunnen we zelf ook even opladen.

20210723_103235

1. Alex:
    23 juli 2021
    Wow, what an adventure, hopefully that’s it for problems.