Dag 19: eindelijk moose! (en meer)

1 augustus 2021 - Höör, Zweden

Vanochtend om 08:00 uit de veren. We gaan namelijk op eland safari! Bijna 2 uurtjes naar het zuiden dus op tijd weg.

Onderweg zien we ineens iets de weg oversteken. Dat iets blijkt een flink vos te zijn, zo cool! Hij bereikt veilig de overkant en schiet daar de bossen in. Dat was mooi om te zien.

Een uur verder krijgen we de volgende verrassing. We zagen voor ons in de lucht een mega roofvogel vliegen. Terwijl we daar naar kijken zien we ineens rechts naast de weg een jonge eland in de berm rennen. Er loopt daar een hek langs de weg om juist te voorkomen dat elanden de weg op schieten en op een of andere manier is dit dier aan de verkeerde kant terecht gekomen. Het ging te snel voor een foto en we zien niet hoe het hem verder vergaat. Maar het is een prachtig dier en hopelijk vindt hij een weg terug.

Dan bijna bij het elandpark. Door het niet goed invoeren van het adres worden we een stukje om gestuurd. Absoluut geen straf want we komen over smalle achteraf weggetjes langs de mooiste woonhuizen.

52AB2B8A-E239-406D-91F9-E13F01E714BB

En dan zijn we er: Smålandet safaripark. Nu gaan we eindelijk de koning van het bos van dichtbij zien. Uiteraard eerst een kaartje kopen en dan de camper in en het toegangshek door. Al snel zien we de eerste liggen, een prachtig vrouwtje. Heel indrukwekkend om van dichtbij te zien.

5B79FE8D-3488-40A0-8B9F-024D63B6D3C6

Langzaam rijden we over de smalle paadjes door het park. Op sommige stukken een hele uitdaging met een camper van 8 meter en 5000 kg.....maar rustig an dan gaat het prima. En rustig an betekent dat we vooraan in de file rijden. Jammer dan, we nemen rustig de tijd voor goede foto's, de rest wacht maar even.

Er zijn best veel hele jonge dieren. Niet zo gek, juni is de maand waarin de kalven worden geboren.

Er is ook een gedeelte met bizons. Prachtige indrukwekkende dieren maar een beetje een vreemde eend in de bijt. Ze horen tenslotte in noord Amerika en niet in Zweden. Niettemin zeer indrukwekkend.

D1AB63D5-6BAD-4C62-861C-13DCEB621973D9C9D625-E4E9-476C-A84D-0A93470E453F

Door naar het vervolg van het elandgedeelte.

Daar zien we een mama eland met haar baby en nog een vrouwtje, die erg dichtbij komt. Ze raakt bijna mijn hand aan maar besluit door te sjokken.

C54E02A9-6E0E-4372-998C-95F76020AEB2

Dan de klapper: twee mannen waarvan de grootste naar schatting 3 meter hoog is inclusief kop. Met recht de koning van het bos!

522B685F-A828-4AC1-BADB-7A067CE45F04CE244482-0D9B-42C4-9C3E-707FD3386B24

FA075FC6-85CD-4EDC-815A-1DF1CDD0E339

Deze majestueuze dieren zijn van dichtbij zo indrukwekkend, daar wordt je gewoon even stil van. Aan het eind van de ronde kan je kiezen tussen exit of nog een rondje...we doen er gewoon nog een, zeker weten dat we mooie foto's hebben😇.

Na afloop van de tweede ronde gaan we nog wat souvenirs kopen waarna we weer op pad gaan. Na een stuk rijden ineens auto's op de rem en alarmlichten aan. We rijden langzaam langs en zien een hertje op de weg liggen die net aangereden is. Dat geeft wel even een bedompte stemming, zo zielig om te zien. Wel weer goed te zien hoe men er hier mee omgaat. Verschillende auto's zijn gestopt om te helpen waar nodig.

Wij kunnen niks doen en gaan door, op weg naar de volgende overnachtingsplek. Dat viel nog niet mee. De eerste plek was prachtig maar geen plek om de kunnen parkeren. Dus verder zoeken. Ondertussen gaat het steeds meer en harder regenen. We komen langs diverse andere plekken langs een meer maar of ze zijn vol of niet begaanbaar. De volgende optie maar weer zoeken op Park4night. Een parkeerplaats bij een klooster....klinkt goed. Dus op pad. Het is inmiddels bijna half acht en we hebben best trek. Gelukkig hebben we onderweg al wat boodschappen gedaan.

Uiteindelijk komen we in het plaatsje Höör. En inderdaad, er staat een klein klooster in het dorp met een parkeerplaats er vlakbij. We besluiten hier te gaan staan en te overnachten. Ook wel weer leuk, in een dorp staan. Er staan geen borden dat het niet mag dus blijkbaar geen probleem.

20210731_192737

20210731_222544

Na een maaltijd wraps met gehakt en wat nababbelen gaan we ons bed in, morgen de alweer laatste overnachtingsplek in Zweden opzoeken, het avontuur zit er bijna op. Maar goed, we gaan er nog een mooie paar dagen van maken!

1. Sjaak en lenie:
    1 augustus 2021
    mooie foto s prachtige dieren heel bijzonder.
    Zo nog een paar dagen dan zien we jullie gelukkig weer.
    Wat een avontuur.
    Groetjes van Sjaak en Lenie